Greek Poet ILIAS FOUKIS

Greek Poet      ILIAS   FOUKIS
Poetry is the voice of the Gods

Tuesday, February 14, 2017

TOPPEN Poem in Swedish by ILIAS FOUKIS





TOPPEN



I Antarktis iskalla vatten
det enda jag saknade var Solen
som i överskott fanns
endast i Saharaöknen.



I Saharas värme och torka
det enda jag saknade
var Oasen
som var i överskott
endast i Amasons skuggar.



Mitt i Amasons Oas
det enda jag saknade
var Toppen
som var i överskott
endast i Himalaya bergen.



Nu när jag nått toppen på Himalaya
Förstår jag att från en sådan höjd
kan man inte drömma om något annat.



På denna Topp
Säkerheten och lugnet
är immateriella och ostörda ting
så att jag bokstavligen kan dö
av ensamhet.


Och eftersom jag vill leva…
enda lösningen är nedstigningen.


översättning
Theodoros   Tsertsidis

1 comment:

  1. NABIL MESSIH

    What a great achievements dear Ilias Foukis , GOD bless the kind heart ❤ and efforts , that springs with such adorable poetry outcomes ... Love , live , enjoy and share , with Nabil Messih ( Art lover , poet , and commentator ) ... .

    ReplyDelete